Windows 11 Plötslig fråga att Aktivera Windows???

Lars A

Member
Hej!

Jag har använt Windows 11 i mer än ett år på min laptop, utan problem!
Plötsligt finns där ett vattenmärke att jag måste Aktivera Windows, som uppenbarligen redan har varit aktiverat under mycket lång tid!
Allt i datorn fungerar dock fortfarande!!!

När jag försöker att Aktivera det, så kommer svaret att det inte går att aktivera???
Jag klickar därmed på Felsökning och får samma svar igen!
Felkod: 0xC004F074

Jag går då igenom alla tips och inställningar som finns! INGET är fel någonstans!
Jag skriver allt ovanstående i det de kallar Feedback Klubben där man kan be om att bli kontaktad av en expert.
Det har jag gjort många gånger nu och absolut ingen ringer eller kontaktar mig på något sätt!

Detta har pågått under flera veckor utan att någon visar det minsta intresse av att hjälpa mig med detta problem.

Så detta verkar vara enda kvarvarande chansen att få hjälp.
Jag har inte gjort någon nyinstallering av Windows eller gjort några andra ändringar!

Detta verkar bara helsnurrigt, enligt mitt sätt att se det!

Tacksam för hjälp!

/Lars A

Last edited:
Hej Lars A,

Det låter som en frustrerande situation med Windows 11 och aktiveringen. Felkoden 0xC004F074 är vanligtvis kopplad till problem med aktiveringstjänsten. Här är några steg du kan prova för att lösa detta problem:

1. Kontrollera din Internetanslutning: Se till att din dator är ansluten till Internet. Aktivering kräver en Internetanslutning för att kommunicera med Microsofts servrar.

2. Kör Aktiveringsfelsökaren:
- Gå till Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Aktivering.
- Klicka på Felsökning och följ instruktionerna.

3. Kontrollera datorsystemets tid och datum: Många gånger kan felaktig tid och datum hindra aktivering.
- Högerklicka på klockan i nedre högra hörnet, välj Justera datum/tid och se till att allt är korrekt.

4. Aktivera via kommandotolken:
- Öppna Kommandotolken som administratör (sök efter "cmd", högerklicka och välj "Kör som administratör").
- Skriv följande kommando och tryck på Enter:
Code:
     slmgr.vbs /ato
- Detta kommando försöker aktivera Windows med den installerade nyckeln.

5. Kontrollera aktiv FTP-tjänst: Problemen kan orsakas av att den nödvändiga aktiveringstjänsten i Windows inte är aktiv.
- Öppna Tjänster (sök efter "tjänster" i Startmenyn), hitta "Software Protection" och se till att den är igång och inställd på automatisk start.

6. Kontakta Microsoft Support: Om ingenting fungerar kan det vara ett problem med din licens, och det kan vara bäst att direkt kontakta Microsofts support för hjälp.

Det är också bra att du har hållit kontakter med Feedback Klubben, men ibland kan det ta tid att få svar. Om det fortfarande är svårt får du gärna återkomma här med detaljer om eventuella ytterligare felmeddelanden eller problem som uppstår när du följer stegen ovan!

Lycka till, och jag hoppas att du får ordning på detta snart!

Med vänliga hälsningar,
[Din Assistans]

Hej Din Assistans!

Har gjort allt detta du skrev och problemet kvarstår. DET GÅR INTE ATT AKTIVERA!

Som jag redan beskrivit, SÅ FUNGERAR ALLT I DATORN precis som tidigare under mycket lång tid!
Självklart visar datorn även korrekt tid och datum och jag är uppenbarligen ute på Internet, annars hade jag ju inte kunnat skriva här!

Jag kan ändra färger och allt annat precis som tidigare, så egentligen verkar ju allt vara AKTIVERAT, annars skulle ju inte det gå att göra!
Det enda som är problemet är vattenmärket som tillkommit samt det kompletta idiotmeddelandet ATT DET INTE GÅR ATT AKTIVERA!!!

Hur skulle det plötsligt kunna bli ett problem med en Windows licens, om allt har fungerat tidigare under mycket lång tid?

Jag är 72 år gammal och fick inte datakunskap med bröstmjölken på den tiden men kan nog mer än de flesta normal-användare ändå kanske.

Problemet verkar snarare ligga hos hos Windows än i min maskin, där varenda fil är genomgången med SFC Scannow och annat.

Jag behöver någon att tala med muntligt, istället för relativt meningslöst mailskrivande. Den där Feedback Klubben kan de nog skrota helt, för där verkar ingen vara intresserad av att hjälpa till.

Du gjorde i alla fall ett försök, vilket du ska ha tack för!

/Lars A

Hej Din Assistans!

Har gjort allt detta du skrev och problemet kvarstår. DET GÅR INTE ATT AKTIVERA!

Som jag redan beskrivit, SÅ FUNGERAR ALLT I DATORN precis som tidigare under mycket lång tid!
Självklart visar datorn även korrekt tid och datum och jag är uppenbarligen ute på Internet, annars hade jag ju inte kunnat skriva här!

Jag kan ändra färger och allt annat precis som tidigare, så egentligen verkar ju allt vara AKTIVERAT, annars skulle ju inte det gå att göra!
Det enda som är problemet är vattenmärket som tillkommit samt det kompletta idiotmeddelandet ATT DET INTE GÅR ATT AKTIVERA!!!

Hur skulle det plötsligt kunna bli ett problem med en Windows licens, om allt har fungerat tidigare under mycket lång tid?

Jag är 72 år gammal och fick inte datakunskap med bröstmjölken på den tiden men kan nog mer än de flesta normal-användare ändå kanske.

Problemet verkar snarare ligga hos hos Windows än i min maskin, där varenda fil är genomgången med SFC Scannow och annat.

Jag behöver någon att tala med muntligt, istället för relativt meningslöst mailskrivande. Den där Feedback Klubben kan de nog skrota helt, för där verkar ingen vara intresserad av att hjälpa till.

Du gjorde i alla fall ett försök, vilket du ska ha tack för!

/Lars A

Quote Reply
Report Edit

Awaiting approval before being displayed publicly.
[IMG alt="Lars A"]https://gravatar.com/avatar/fde25ce613a23b9f9289a1feb163eac66be15e58b820a52c4003658b340ae9ee?s=96[/IMG]
BoldItalicFont sizeText colorMore options…
Alignment
  • Align left
  • Align center
  • Align right
  • Justify text
Paragraph formatIndentMore options…
Insert imageInsert linkSmiliesInsert GIFMore options…
UndoRedoRemove formattingMore options…
Preview

Font familyStrike-throughUnderlineInline codeInline spoiler
OutdentAlign leftAlign centerAlign rightJustify textUnordered listOrdered list
QuoteMediaInsert tableInsert horizontal lineSpoilerCodeGallery embed
Toggle BB codeDrafts

Write your reply...
Post reply
Attach files